Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomiin opastesuunnittelusta

Hei!

Kirjoitin Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen opastesuunnittelusta joulukuussa 2018. Tavoitteena jutussani oli, että opastesuunnittelu kannattaa ottaa osaksi rakennuksen kokonaissuunnittelua konseptivaiheesta alkaen. Jutun julkaisun jälkeen olenkin saanut olla mukana useassa projektissa, jossa opasteet ovat olleet osa rakentamisen prosessia.

Postaan artikkelin sisällön tähän blogikirjoitukseen ja artikkelin lopussa on siihen johtava linkki.
Iloa keskiviikkoon!




Jutun otsikko oli:

Opasteiden parantelu jälkikäteen on tehotonta ja kallista

On harmillista, että opastamisen suunnittelua ja muotoilua ei vieläkään nähdä osana uuden rakennuksen suunnitteluprosessia.
Julkaistu: 18.12.2018 2:00

KAUPPAKESKUS REDI etsii kilpailun avulla ratkaisua kauppakeskuksen sekavana pidettyyn arkkitehtuuriin (HS 12.12.).

Redin arkkitehtuuri asettaa asiakkaille hankaluuksia, koska se ei ole pohjaratkaisultaan ­perinteinen iso hallimainen käytävä liikkeineen. Kokonaiskuva jää asiakkaalle hajanaiseksi: käytävät ovat mutkittelevia ja liiketilat kulmittain ja limittäin toisiinsa nähden. Lisäksi kerrokset ovat keskenään erilaisia.

On harmillista, että opastamisen suunnittelua ja muotoilua ei vieläkään nähdä osana uuden rakennuksen suunnitteluprosessia.

Opastesuunnittelu vaatii erikoisosaamista, joka tulee sisällyttää rakennuksen suunnittelutyöhön aina konseptisuunnittelusta toteutukseen saakka. Opasteiden parantelu jälki­käteen on tehotonta, kallista ja aikaa vievää.

Hyvä opastaminen tilassa ei ole pelkkiä tarroja tai valolaatikkoja vaan kokonaisuus, joka toimii kuin intuitiivinen käyttöliittymä. Sen avulla löytyy helposti polku läpi rakennuksen tarvittavien palveluiden äärelle.

Kun opasteet toimivat, asiakkaat hoitavat asiansa nopeasti ja arki sujuu – ja mahdollisesti aikaa jää myös nautiskeluun. Kyse on ennen kaikkea palvelun laadusta.

Redin julkistamassa ideakilpailussa etsitään kilpailun suunnittelijan, palvelumuotoilija Putte Huiman mukaan maailmanluokan asiakaskokemusta.

Kilpailun tavoiteasettelussa piilee ristiriita. Maailmanluokan asiakaskokemus syntyy siitä, että opasteet toimivat mahdollisimman vähäeleisesti ja vievät asiakkaan halutun palvelun luokse johdonmukaisesti, koti­ovelta asti. Jos opasteisiin aletaan etsiä liikaa wau-efektejä, joihin asiakas alkaa kiinnittää huomiota, ne ovat epäonnistuneet.

Ilona Törmikoski

teollinen muotoilija, (erikoisaloina opasteiden suunnittelu ja palvelumuotoilu), yrittäjä ja kouluttaja


Polku Consulting, Aalto-yliopisto








Ei kommentteja