Redissä mutta missä?

Hei, 

Tänään Helsingin Sanomissa oli juttu opastamiseen liittyen. Olen siitä todella iloinen, koska se nostaa omaa muotoilualuettani esille!
Redin tunnuksessa on kolmiulotteiset kirjaimet ja tähtisymboli.

Kauppakeskus Redi etsii tänään ilmestyneessä Hesarissa Kaupunkipalstalla kilpailun avulla ratkaisua kauppakeskuksen sekavana pidettyyn arkkitehtuuriin. Redin arkkitehtuuri asettaa asiakkaille hankaluuksia, koska se ei ole pohjaratkaisultaan perinteinen iso hallimainen käytävä liikkeineen vaan kokonaiskuva jää asiakkaalle hajanaiseksi; käytävät ovat mutkittelevia, liiketilat kulmittain ja limittäin toisiinsa nähden. Tämän lisäksi kauppakeskuksen kerrokset ovat keskenääm erilaisia.


Tässä linkki juttuun:

Kauppakeskus Redi aikoo nyt ratkaista ongelmat 30 000 euron kilpailulla – Miksi ei vain piirretä nuolia lattiaan?

Mutta minua harmittaa se, että vieläkään opastamisen suunnittelua ja muotoilua ei nähdä osana uuden rakennuksen suunnitteluprosessia - ja omana erikoisosaamisena - vaan sitä koetetaan parannella jälkikäteen liimaten. Tämä on tehotonta, kallista ja aikaa vievää, kun se voisi olla osa rakennuksen normaalia suunnittelu prosessia konseptisuunnittelusta toteutukseen asti.

Opastaminen on oma erikoisalueensa...
... ja sen tulee olla osa rakennuksen suunnitteluyhteistyötä alusta alkaen.
 

Hyvä opastaminen tilassa ei ole pelkkiä tarroja, eikä pelkkiä valolaatikkoja. Opasteet ovat tilan kuin intuitiivinen käyttöliittymä; jokaiselle kävijälle opasteet luovat polun rakennuksen sisälle tarvittavien palveluiden äärelle. Opasteiden avulla reitti löytyy helposti läpi rakennuksen kohteeseen.

Erilaiset kävijät löytävät tarvitsemansa ja parhaimmillaan itse kohdepalvelusta muodostuu positiivinen elämys. Silloin kun opasteet toimivat hyvin, asiakkaat hoitavat asiansa nopeasti ja arki sujuu - ja mahdollisesti jää aikaa myös nautiskeluunkin. 

Kyse on mitä suuremmassa määrin palvelun laadusta.  


Redin opastaminen on haasteellista, koska hissit vievät eri puolilla rakennusta eri kerroksiin. Opasteiden kuvasymbolit on suunnitellut Dog Design ja ne ovat mielestäni ihan toimivat.
Mutta opasteiden koot, mittasuhteet ja sijoittelut tekevät niistä hankalat.

Mielestäni artikkelissa mainitun ideakilpailun tavoiteasettelussa on ristiriita: Maailmanluokan asiakaskokemus tulee siitä, että opasteet vaan yksinkertaisesti toimivat ja vievät halutun palvelun luokse johdonmukaisesti kotiovelta asti. Jos niihin kiinnittää liikaa huomiota, ne ovat mielestäni epäonnistuneet.  Mutta toivottavasti kilpailuun tulee paljon hyviä ehdotuksia! Palkintokin on hieno. Ammattilaisena tuntuu vaan väärältä osallistua tällaiseen.

Toivottavasti jatkossa opastesuunnittelu otetaan heti rakentamisen alussa jo yhdeksi osa-alueeksi mukaan!  

Tällainen juttu opasteisiin liittyen. Mitä mieltä olet opasteista ja opastamisesta? Missä olet nähnyt hyviä opasteita? Missä huonoja? Ja oletko käynyt Redissä? Löysitkö perille?  

Ilona

Ilona opettaa Aalto-yliopistossa brändisuunnittelua ja palvelumuotoilua asiakaskeskeisesti, on tehnyt Aalto-yliopiston opastekäsikirjaa sekä toimii alalla konsulttina ja vanhempana suunnittelijana Polku Consultingissa.  Lue lisää: www.polkuconsulting.fi https://www.polkuconsulting.fi/

Ei kommentteja